❀★مـــتفــاوت هــــا★❀

❀★مـــتفــاوت هــــا★❀

آدم باید متفاوت باشه
❀★مـــتفــاوت هــــا★❀

❀★مـــتفــاوت هــــا★❀

آدم باید متفاوت باشه

درس فارسی سال ششم

آرایه ها:

1- مبالغه: گاه شاعران یا نویسندگان برای افزودن بر تاثیر

وقدرت سخن خود، رویدادها را بسیار بیشتر از آنچه هست،

توصیف می کنند. مانند:
خروشید و جوشید و برکند خاک
                               زسمّش زمین شد همه چاک چاک

دراین بیت به جوش و خروش اسب مبالغه شده است.
بزد تیغ و بنداخت از بر سرش
                               فرو ریخت چون رود خون از برش

دراین بیت به چگونه جاری شدن خون اژدهامبالغه شده است.
2- کنایه: وقتی درباره ی مطلبی به طورغیر مستقیم صحبت
می کنیم، به آن کنایه می گوییم. کنایه سخنی است که دو
مفهوم دور و نزدیک دارد و مقصود گوینده، معنای دور آن
است. مانند:
از هفت خوان رستم گذشته است. یعنی سختی ها را پشت سر
گذاشته است.

3- تشبیه: مانند کردن کسی به چیزی یا چیزی به کسی                                                      
  تشبیه نامیده می شود. مانند:                                                                         
شهید چون شقایق سرخ است.
دل مادر همچو دریاست.
درخت بید مثل باد می رقصد.
رعد همچو شمشیر برّان است.
4- تشخیص: گاهی شاعر و یا نویسنده برای زیبا ساختن
مفاهیم شعر و نوشته خود از زبان موجودات سخن می گوید و
یا بیان کاری را می گوید که آن موجود و یا شئ نمی تواند
انجام دهد. مانند:
کوه با خنده ای ترسناک گفت.
گل و غنچه با هم بازی کردند.
5- مناظره: گاهی دو یا چند نفر باهم درمورد موضوعی

سخن می گویند و درادامه ی سخن شخص، پاسخی به

آن سخن داده می شود. مانند:

گفتم غم تودارم، گفتا غمت سرآید

                              گفتم که ماه من شو، گفتا اگر برآید


گفتم زمهرورزان رسم وفا بیاموز

                              گفتا زخوبرویان این کار کمترآید


گفت مستی زان سبب افتان و خیزان می روی

                      گفت جرم راه رفتن نیست، ره هموارنیست


1- از کاربرد کلمه های گفتاری و شکسته خودداری کنیم.
2- از تکرار کلمه ها بپرهیزیم.
3- ساده و خوانا بنویسیم.
4- در به کارگیری کلمه ها، هنگام نوشتن، دقّت کنیم. مانند:
صبح، او را دیدم.
بامداد، او را دیدم.
پگاه، او را دیدم.

5- هر نوشته ازچندجمله ی به هم پیوسته درست شده است.
پس باید نوشته ها را ساده و کوتاه بنویسیم.
6- همه چیز را خوب و دقیق ببینیم.(خوب دیدن)
خوب و دقیق گوش بدهیم.(خوب گوش دادن)
نسبت به بو، مزه و طعم دقیق باشیم.(تقویّت حسّ چشایی و
بویایی)

گاهی به کمک حسّ لامسه، پدیده هارا بشناسیم.(تقویّت لامسه)
پس، مقدّمه ی خوب نوشتن، خوب دیدن، خوب گوش دادن و
دقّت در پدیده ها و استفاده از حسّ بویایی، چشایی و لامسه
است.
7- گزارش، نوشته ای است که در آن به توضیح و بیان
ویژگی ها و جزئیات شنیده ها و دیده های خود می پردازد.
8- یکی از راه های تمرین در نویسندگی، نوشتن شرح حال
است. در شرح حال نویسی به این نکته ها توجّه می شود:
زمان و محلّ تولّد، محلّ زندگی، ویژگی های اخلاقی
وجسمی، وقایع مهمّ زندگی، سلیقه ها،عقیده ها و....
9- برای پرورش توان نویسندگی و بهترنوشتن، باید فراوان
بخوانیم و بسیار بنویسیم.
یادداشت کردن رویدادهای روزانه و نوشتن خاطرات، تمرین
مناسبی است که به ما کمک می کند تا نویسنده ی توانایی
شویم.
10- یکی دیگر از راه های رسیدن به مهارت در نویسندگی،
خلاصه نویسی است. در خلاصه نویسی باید مطالب مهم و
اصلی متن را ذکر کنیم و از نوشتن جزئیات، چشم بپوشیم.
11- یکی از راه های پرورش ذهن و تقویّت توانایی نوشتن،
به کارگیری مقایسه است. مقایسه، بیان تفاوت ها و
شباهت های میان دو یا چند چیز است.






نظرات 3 + ارسال نظر
محمّد مهدی شنبه 19 مهر 1393 ساعت 09:29 ب.ظ

از آرایه ها گذاشتی؟
فارسی ششمو که مطالعه کردم دیدم آرایه هاش خیلی سخته.
ولی نوشته هات کمکم می کنه.

خدا کنه.
موفق باشی.

علی نجفی جمعه 25 مهر 1393 ساعت 01:43 ب.ظ

از کی اینارو گذاشتی

از همون وقتی که تو خواب بودی.

ali najafi پنج‌شنبه 1 آبان 1393 ساعت 08:33 ب.ظ

خود گویی خود خندی عجب مرد هنر مندی یدت میاد خانم سالاری معلم مان بود

آره یادم میاد

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.