1- مبالغه: گاه شاعران یا نویسندگان برای افزودن بر تاثیر
وقدرت سخن خود، رویدادها را بسیار بیشتر از آنچه هست،
توصیف می کنند. مانند:سخن می گویند و درادامه ی سخن شخص، پاسخی به
آن سخن داده می شود. مانند:
گفتم غم تودارم، گفتا غمت سرآیدگفتم که ماه من شو، گفتا اگر برآید
گفتا زخوبرویان این کار کمترآید
گفت جرم راه رفتن نیست، ره هموارنیست
1- از کاربرد کلمه های گفتاری و شکسته خودداری کنیم.
2- از تکرار کلمه ها بپرهیزیم.
3- ساده و خوانا بنویسیم.
4- در به کارگیری کلمه ها، هنگام نوشتن، دقّت کنیم. مانند:
صبح، او را دیدم.
بامداد، او را دیدم.
پگاه، او را دیدم.
5- هر نوشته ازچندجمله ی به هم پیوسته درست شده است.
پس باید نوشته ها را ساده و کوتاه بنویسیم.
6- همه چیز را خوب و دقیق ببینیم.(خوب دیدن)
خوب و دقیق گوش بدهیم.(خوب گوش دادن)
نسبت به بو، مزه و طعم دقیق باشیم.(تقویّت حسّ چشایی و
بویایی)
گاهی به کمک حسّ لامسه، پدیده هارا بشناسیم.(تقویّت لامسه)
پس، مقدّمه ی خوب نوشتن، خوب دیدن، خوب گوش دادن و
دقّت در پدیده ها و استفاده از حسّ بویایی، چشایی و لامسه
است.
7- گزارش، نوشته ای است که در آن به توضیح و بیان
ویژگی ها و جزئیات شنیده ها و دیده های خود می پردازد.
8- یکی از راه های تمرین در نویسندگی، نوشتن شرح حال
است. در شرح حال نویسی به این نکته ها توجّه می شود:
زمان و محلّ تولّد، محلّ زندگی، ویژگی های اخلاقی
وجسمی، وقایع مهمّ زندگی، سلیقه ها،عقیده ها و....
9- برای پرورش توان نویسندگی و بهترنوشتن، باید فراوان
بخوانیم و بسیار بنویسیم.
یادداشت کردن رویدادهای روزانه و نوشتن خاطرات، تمرین
مناسبی است که به ما کمک می کند تا نویسنده ی توانایی
شویم.
10- یکی دیگر از راه های رسیدن به مهارت در نویسندگی،
خلاصه نویسی است. در خلاصه نویسی باید مطالب مهم و
اصلی متن را ذکر کنیم و از نوشتن جزئیات، چشم بپوشیم.
11- یکی از راه های پرورش ذهن و تقویّت توانایی نوشتن،
به کارگیری مقایسه است. مقایسه، بیان تفاوت ها و
شباهت های میان دو یا چند چیز است.
از آرایه ها گذاشتی؟
فارسی ششمو که مطالعه کردم دیدم آرایه هاش خیلی سخته.
ولی نوشته هات کمکم می کنه.
خدا کنه.
موفق باشی.
از کی اینارو گذاشتی
از همون وقتی که تو خواب بودی.
خود گویی خود خندی عجب مرد هنر مندی یدت میاد خانم سالاری معلم مان بود
آره یادم میاد